هرات، دروازه ارگ ریاست جمهوری !



هرچه زمان به روز برگذاری انتخابات دور دوم ریاست جمهوری نزدیک تر می شود ، تنور مبارزات انتخاباتی نیز گرم تر میگردد . چهره شهر ها ، روستاها و شاهراها کاملا عوض شده و مملو از پوستر ها و شعار های یک نواخت و کلی گوی شده است . شهر هرات نیز این روزها برای نامزدان ریاست جمهوری اهمیت خاصی پیدا نموده است . هفته پیش "عبدالله عبدالله " یکی از نامزدان مطرح عرصه انتخابات در این شهر از سوی هزاران شهروند هراتی مورد استقبال قرار گرفت. وی در یک کنفرانس خبری طی اظهاراتی اظهار کرد :" استقبال و شور وشوق که در مردم هرات در حمایت از خود دیدم مرا بیش از پیش برای مبارزه انتخاباتی امید وار ساخت ." آقای عبدا الله طی دو روز اقامت در هرات بیشتر از سوی هوادارن اسمعل خان یکی از پر نفوذ ترین رهبران جهادی و وزیر انرژی دولت حامد کرزی حمایت میشد .
هرچند تا هنوز اسمعل خان رسما از نامزدیی دکتر عبدالله حمایت نکرده است اما هوادارن وی طی دوروز اقامت دکتر عبدالله در هرات نشان دادند که در مبارزات انتخاباتی از دکتر عبدالله حمایت خواهند کرد . گمانه زنی ها این بود که وزیر انرژی افغانستان از نامزدیی حامد کرزی حمایت کرده و به همین منظور وعده امتیازاتی را از رئیس جمهور کرزی بدست آورده و گفته می شود رئیس جمهور کرزی در بدل حمایت اسمعیل خان ، وزارت داخله و اختیار ولایت هرات را به او وعده کرده است . واقعیت هرچه باشد دکتر عبدالله در هرات بگرمی استقبال شده و هوادارن رئیس جمهور کرزی را نگران کرد ه است .


شهروندان هرات که از فرهنگ بالای نسبت به باقی شهر های افغانستان بهره مندهستند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری متفاوت از دور اول، وارد بازی های انتخاباتی شده آند شعور سیاسی و فهم درست شهروندان هرات تقریبا نامزدان دور دوم ریاست جمهوری را به یک سر درگمی مطلق قرار داده است . هنوز بخوبی نمی توان اذعان کرد که هرات به کدام یکی از نامزدان مطرح ( حامدکرزی ودکتر عبدالله ) رای خواهد داد . آنگونه که کمیسیون انتخابات اذعان کرده است هرات دارای بیش از یک ملیون رای بوده و به همین دلیل برای نامزدان مطرح اهمیت فوق العاده یافته است .
هرچند تا کنون از نامزدان مطرح ریاست جمهوری فقط دکتر عبدالله به هرات سفر کرده و چهره شهر را تقریبا به نفع خود تغییر داده است اما آنگونه که مسوولین کمپاین انتخاباتی حامد کرزی میگویند ، بزودی وی نیز به منظور جلب اعتماد مردم هرات به این شهر سفر خواهد کرد . و اینکه رئیس جمهور کرزی چقدر برای جلب اعتماد مردم هرات موفق خواهد شد ، زود است که اظهار نظری صورت گیرد . در حال حاضر شهروندان هرات به دو قطب حامیان آبی پوش دکتر عبدالله و سه رنگ پوش (پرچم افغانستان ) حامد کرزی ، تقسیم شده است . در این شهر خبری آنچنانه ای از باقی نامزدان ریاست جمهوری بگوش نمی رسد .

به نظر می رسد که طی روز های آینده رقابت میان این دو طیف( حامیان حامد کرزی و دکتر عبدالله ) ، از شدت بیشتری بر خوردار خواهد شد و مبارزات انتخاباتی را رنگ و بوی تازه ببخشد . زیرا در سطح شهر دفاتر متعدد از سوی این دو نامزد مطرح ایجاد شده و تلاش ها برای جلب اعتماد مردم بصورت بسیار گسترده تری آن آغاز گردیده است . پلاکارت ها و لباس های آبی رنگ در سطح شهر ، فعلا چهره شهر را آبی رنگ کرده و تجمعات چند هزار نفری را در پی داشته است . از طرف دیگر حامیان سر سخت حامد کرزی نیز آرام ننشسته طی روزهای اخیر با راه اندازی گیردهمای متعدد نیز در برابر آبی پوشان اظهار وجود نموده اند . انها میگویند، با آمدن رئیس جمهور کرزی یا معاونین وی در هرات شرایط با در صد بالای به نفع آنها مانند دور اول انتخابات ریاست جمهوری تغییر خواهد کرد .
شوروشوق انتخابات بر خلاف انتظار ، به انتخابات پیش رو رنگ وبوی تازه بخشیده و به نظر می رسد جدال نامزدان انتخابات دور دوم ریاست جمهوری پس از کابل در هرات «در» خواهد گرفت . زیرا دو قطبی شدن هواداران دو نامزد مطرح ( حامدکرزی و دکتر عبدالله ) ، تنها در هرات هویدا شده است . به همین دلیل هرات ، برای نامزدان اهمیت پس از کابل یافته و این ظن و گمان را تقویت کرده که ، هرات دروزاه ارگ ریاست جمهوری مطرح شود ؛
ادامه دارد ....

1 بازخورد به : “هرات، دروازه ارگ ریاست جمهوری !”

وفایی زاده گفت...

سلام اقای بیگزادعزیز!
امید وارم همیشه موفق و سربلند باشی. وبلاگ جدید با مطالب زیبای ان تبریک باشد. عالی است و بیشتر اینکه قلمت نمی ایستد و می نویسد برای جامعه فرهنگی افغانستان غنیمتی است بزرگ.
زنده باشی.

ارسال یک نظر