هرات ،دروازه ارگ ریاست جمهوری !

هر روز که به زمان برگزاري انتخابات نزديکتر مي شويم، رقابت ها فشرده تر، تلاش ها بيشتر و محافل و جلسات با شکوه تر و گسترده تر مي شود. دور دوم انتخابات رياست جمهوري با وضعيتي که در دوران انتخابات قبلي حاکم بود، هم از لحاظ تعداد نامزدها و هم بلحاظ روشها و شعارهاي تبليغاتي نامزدها تفاوتهاي چشمگيري دارد. اگر چه در دور اول هم تعدادي از کانديدان از سواد و تحصيلات کافي برخوردار نبودند و در بين مردم افغانستان و حتا بين اقشار و طبقات خاص اجتماعي نيز شناخته شده نبودند؛ اما اين بار تعداد اين گونه کانديداها، که به دلايل مختلف نام شان را در ليست کانديداهاي رياست جمهوري نوشته اند، بسيار قابل توجه تر از گذشته مي باشند؛
آنچه در هرات با اهمیت تر از باقی شهر ها ی افغانستان رشد ونمو پیدا کرده اینست که از ميان چهل و يک نفر کانديد رياست جمهوري تنها سه- چهار تن آنان در این شهر شهرت یافته اند اما بطور جدی رقابت میان هوا داران حامد کرزی و دکتر عبدالله همچنان بصورت جدی به پیش می روند، به نظر می رسد که باقی کاندیدا ها از همين حالا انگيزه هاي رقابت را در این شهر از دست داده اند . زیرا نه هوادارنی دارند و نه برای آنها انگیزه ای برای رقابت در این شهر وجود دارد. بنا بر اين توجه رسانه ها، اهالي مطبوعات و جامعه مدني به طرف کارکردها، برنامه ها و شعارهاي انتخاباتي دو- سه نفر کانديدمشخصي معطوف گرديده و ساير کانديداها تقريبا به فراموشي سپرده شده اند.
هرچند تا کنون چندین کاندیدای ریاست جمهوری به منظور جلب اعتماد مردم به هرات سفر کرده اند اما هنوز هم رقابت جدی میان دو نامزد مطرح دور دوم ریاست جمهوری ( حامد کرزی و دکتر عبدالله ) بصورت جدی وجود دارد . این دو نامزد فعلا د رهرات دوشادوش هم به جلو می روند . زیرا آنگونه که گفته شد باقی کاندیدا ها تقریبا از نظر ها افتاده اند . سفر این هفته دکتر اشرف غنی احمد زی یکی از نامزدان مطرح انتخابات ریاست جمهوری گواهی بر این مدعی است . با آنکه شماری از مردم در استقبال از وی به میدان هوای هرات تجمع کرده بودند اما آنگونه که مشاهده شد در میان تجمع کنند گان کمتر کسی انگیزه برای رای دادن داشتند . انتخابات این دور متاسفانه بیش از انگه بعنوان بحث گفتمان سیاسی مطرح باشد ، به عنوان ابزار معامله مبدل شده است .

هواداران نامزدان مطرح كه رقيبان اصلي قدرت حساب مي‌شوند، بيشترين حجم تلاش خود براي جذب آراي مردم را در مصرف پول و يا استفاده از امكانات و مراجع نفوذ سياسي و اجتماعي گذاشته اند. هزينه‌ي غذاهاي ظهر و شام براي هزاران گرسنه‌ ،پخش پول براي مساجد و مراكز آموزشي و نهادهاي اجتماعي، تطميع سران اقوام و مراجع نفوذ مذهبي و سياسي، که به هزينه‌هاي گزاف ضرورت دارند، شیوه مبارزات انتخاباتی این دور از انتخابات در هرات است . شاید این وضعیت در مجموع این دور انتخابات و در کل افغانستان وجود داشته باشد ، اما هرات شاهد رفت و آمد های هئیت های از کابل به منظور خرید آراء و جلب اعتماد مردم است .
هرچند این موضوع بعنوان یک آموزه منفی برای قدرت سازی از طریق انتخابات محسوب میشود و می تواند بر مشورعیت اینگونه نظام ها ولو انتخابی، لطمه شدید وارد نماید ، متاسفانه نمایندگان کاندیدای مطرح ریاست جمهوری بشدت بدنبال خرید اعتماد سران قومی ، مذهبی و سیاسی بوده و مبالغی کلانی میان این سران تبادله میشود . هرات بعنوان یک شهر مرزی و تجاری در این عرصه نیز از باقی شهر های کشور پیش قدم شده است ؛
در انتخابات گذشته حد اقل ارزشي كه مردم بدون توقع مادي براي آن تلاش مي‌كردند، تثبيت منافع و خواسته‌هاي قومي آنان بود. اين گرايش قبيلوي و غيرمدني حد اقل مي‌توانست مردم را نسبت به جديت كار و تلاشي كه مي‌كردند آشنا سازد. اما اين بار، اكثر كانديدان تلاش دارند با تطميع پولي و ارضاي خواسته‌هاي كوچك مادي، ارزش معنوي حمايت رأي‌دهندگان را به بهاي مادي كاهش دهند.
گرم شدن فضاي معامله‌ي سياسي مردم را از موقف انتخاب كننده به موقف كالايي پايين کشیده كه حاضر اند خود را به هر قيمتي بفروشند. مهم نيست خريدار كي باشد و مهم نيست قيمت آن چقدر باشد و مهم نيست از رأي شان براي چه هدفي استفاده مي‌شود.
هر کاندید که در هرات سفر کرده برای تجمعات وکشاندن مردم در استقبال از خود ، مبالغی گزافی را به مصرف می رسانند تا از کاروان عقب نمانند . در سفر یکی از نامزدها یکی از نمایندگان وی حاضر بود یک موتر را تا پنج هزار(چند ساعت ) کرایه کند تا به استقبال کاندیدیای مورد نظرش تا میدان هوای برود؛ اساسا پروسه انتخابات یک معادله است تا معامله ؛ به این معنی که مردم میخواهندبا رای خود معادله سیاسی را به نفع خود رقم بزنند تا در سرنوشت شان تاثیرات و تغییراتی بوجود آید . اما آنگونه که بازیگران عرصه مبارزات انتخاباتی به پیش می روند به نظر می رسد که انتخابات این دور رنگ وبوی معنویش را از دست داده است .هرات از این منظر نیز جایگاهی بعد از کابل را بخود اختصاص داده و به همین دلیل از هرات بعنوان دروازه ارگ ریاست جمهوری نام می برند ؛

0 بازخورد به 'هرات ،دروازه ارگ ریاست جمهوری !'

ارسال یک نظر