رقیب اصلیی بن لادن کشته شد

صبح روز چهارشنبه 5 آگوست (14 اسد)‌ بود كه يك فروند هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي با كاستن از ارتفاع خود در نزديكي يكي از مراكز جمعيتي ايالت وزيرستان‌جنوبي پاكستان يك فیر موشك " هل‌فاير" به سمت اقامتگاه پدر زن بيت‌الله محسود، برجسته‌ترين فرمانده طالبان پاكستان شليك كرد.

كمتر از 5 دقيقه بعد تعدادي از بازماندگان اين حمله سعي كردند با فرار از منزلي كه هدف قرار گرفته بود با يك دستگاه " وانت پيك‌آپ " محل را ترك كنند كه با شليك يك فیر موشك ديگر از اين هواپيما پرونده زندگي‌‌شان براي هميشه بسته شد.
صبح روز بعد خبري روي خروجي تلكس خبرگزاري‌ها قرار گرفت كه از مرگ پدر زن محسود، همسر دوم او و 26 نفر ديگر در اين 2 حمله موشكي حكايت داشت ليكن طالبان پاكستان با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد بيت‌الله محسود در سلامت كامل به سر مي‌برد و به او آسيبي وارد نيامده است.
با اين حال تنها 2 روز بعد يعني (16 اسد)‌ منابع خبري پاكستان از مرگ بيت‌الله در همان حمله‌اي پرده برداشتند كه پدر زن و همسر دوم او را به كام مرگ كشانده بود. شاه محمود قريشي، وزير امور خارجه پاكستان عصر همان‌روز در حاشيه نشستي تشريفاتي در اسلام‌آباد، در برابر خبرنگاران حاضر شد و با استناد به اطلاعات به دست‌ آمده از شنود مكالمات راديويي واحدهاي شبه‌نظامي طالبان پاكستان و شاهدان عيني حمله به اقامتگاه پدر زن بيت‌الله به صراحت مرگ او را تاييد كرد.
او در واقع هدف بيست‌وهشتمين حمله هواپيماهاي بدون‌سرنشين ارتش آمريكا به خاك پاكستان پس از روي كار آمدن باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا در ماه ژانويه سال جاري ميلادي قار گرفت . اين حمله به ظاهر با هماهنگي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا)‌ و با اطلاعاتي كه يكي از نزديكان بيت‌الله احتمالا براي انتقام‌گيري يا به طمع دريافت جايزه 5 ميليون دالری تعيين شده از سوي وزارت امور خارجه آمريكا در قالب برنامه «پاداش براي عدالت» براي زنده يا مرده او به سيا داده بود، به مرحله اجرا در آمد.
محسود را كه براساس پاره‌اي گمانه‌زني‌ها 34 ساله و برپايه برخي اطلاعات 39 ساله بود تا قبل از مرگ نيك‌محمد، از جنگ‌سالاران ارشد قبيله محسود در يكي از حملات هواپيماهاي بدون‌سرنشين آمريكا در سال 2004 ميلادي حتي در داخل وزيرستان‌جنوبي ، به سختي مي‌شناختند.
با اين حال محسود به‌واسطه رويكردهاي قهرآميز، قلع و قمع ريش سفيدهاي قبايلي براي مرعوب كردن قبايل كوچك‌تر و به متابعت واداشتن آنها و گرد آوردن نزديك به 30 هزار جنگجوي محلي تحت لواي پرچم واحد خيلي زود به چهره‌اي شناخته شده براي پاكستاني‌ها و البته كمي ديرتر براي آمريكايي‌ها تبديل شد.
رسانه‌ها اولين بار زماني نام بيت‌الله محسود را شنيدند كه مقامات ارشد دولت پاكستان پس از ترور بي‌نظير بوتو، نخست‌وزير فقيد پاكستان در دسامبر سال 2007 ميلادي انگشت اتهام را به سوي او نشانه رفتند. بيت‌الله اندكي بعد آمريكايي‌ها را به اقدامات خصمانه تهديد كرد تا شهرت خود را با تكرار نامش در رسانه‌هاي غرب تكميل كند.
محسود كه بود؟

بيت‌الله كه جدي‌ترين تهديد عليه غرب، جانشين اسامه بن‌لادن و البته دشمن شماره يك غرب شناخته ميشد پس از كشته شدن مولوي دين محمد، فرمانده محلي طالبان در وزيرستان بر اثر حمله هواي نيروهاي ايالات‌متحده آمريكا در سال 2007 قد برافراشت و توانست در مدت بسيار كوتاهي نه تنها خلاء مولوي دين محمد را پر كند بلكه موفق شد بيش از27 هزار جنگجوي طالب را حول يك محور جمع كند.
تا پيش از سال 2007 گروه منسجمي به نام طالبان پاكستان وجود نداشت بلكه آنها تحت امر ملاعمر، رهبر طالبان فعاليت مي‌كردند اما محسود موفق شد نيرويي مركب از شبه‌نظاميان پاكستاني، افغان، عرب، چچني، ازبك و بنگلادشي را سازماندهي كرده و همچنان براي آموزش نيروهاي رزمي بيشتر در 29 كمپ آموزشي حقاني و با حمايت مالي برخي كشورهاي عربي به فعاليت ادامه مي‌داد.
هرچند انگيزه اقتصادي در پيوستن گروهاي قومي دو طرف ايالت سرحد پاكستان به صفوف طالبان بيش از ساير انگيزه‌ها برجسته است اما كارشنان مسائل سياسي انگيزه مذهبي و اعتقادي اين گروها را نيز موثر مي‌دانند.
محسود در كنار دو برادرش عبدالله و ذوالفقار از جمله افراطيوني بودند كه درجنگ طالبان با مجاهدين حضوري دايمي داشتند. گفته مي‌شود او در سازماندهي و مديريت جنگ طالبان در افغانستان با سازمان اطلاعات ارتش پاكستان (ISI) رابطه خوبي داشته و به همين دليل از تاكتيك‌هاي نظاميان دولتي بطور كامل آگاهي دارد.عبدالله محسود(برادرش) با نام مستعار نورالعالم در سال 1996 ميلادي در جنگ افغانستان پس از سقوط كابل توسط طالبان زخمي و يك پاي خود را از دست داد. وي درسال 2002 ميلادي از سوي نيروهاي آمريكايي در افغانستان بازداشت شد اما بصورت نامعلوم و مشكوكي سر از وزيرستان درآورد.
گروگان گيري 200 نظامي ارتش پاكستان در 30 اوت 2007 ميلادي توسط اين سه برادر انجام شد كه براي تلافي حمله نيروهاي آمريكا انجام گرفت و دولت پرويز مشرف، رئيس‌جمهوري وقت ناگزير شد بيش از 100تن فرماندهان طالبان را آزاد كند.
برخي رسانه‌هاي پاكستاني در گزارش‌هاي خود تاكيد مي‌كنند محسود پس از احراز سمت رهبري طالبان پاكستان، هم مردم و هم ارتش ايالتي سرحد پاكستان را به وحشت انداخته بود . از او به عنوان شخص بي رحم و ارعاب آور كه حملات انتحاري عليه نيروهاي امنيتي و شخصيت‌هاي سياسي را رهبري مي‌کرد ، نام مي‌برند.
محسود دوره آموزش نظامي خود را زير نظر جلال‌الدين حقاني سپري كرده و تحت تاثير انديشه‌هاي او قرار داشت و گفته مي‌شود حقاني كه تا حدودي روابطش با ملاعمر تيره شده است، زمينه‌ساز رشد سريع محسود بوده و در ارتقاي او در دستگاه القاعده و شخص بن‌لادن و ايمن‌الظواهري نقش اساسي و محوري داشته است؛ امري كه خشم ملاعمر را بر انگيخته است.
بيت‌الله در واپسين روزهاي سال 2007 ميلادي خود را امير تحريك طالبان يا به عبارت ساده‌تر رهبر اين گروه ناميد. او با تلاش براي متحد كردن قبايل مختلف وزيرستان و گردآوري آنها در قالب يك گروه منسجم اندك‌اندك به عنوان نيرويي تاثيرگذار در مناطق قبايلي‌‌نشين اين كشور مطرح شد. اجراي اين برنامه كه با كشتار ريش‌سفيدهاي مخالف بيت‌الله همراه شد دشمني برخي همقطاران محلي را برانگيخت. قاري زين‌الدين محسود، از هم قبيله‌اي‌هاي بيت‌الله يكي از آنها بود كه پس از قتل عمويش به دست نيروهاي بيت‌الله قسم خورده بود او را بكشد. با اين حال بيت‌الله پيشدستي كرد و يكي از نيروهاي وفادارش كه به جمع محافظان قاري زين‌الدين رسوخ كرده بود كمتر از يك ماه قبل او را ترور كرد تا روياي دولت پاكستان براي مهار بيت‌الله با نيرويي بومي نقش بر آب شود.
پنج ملیون دالر جایزه
وزارت امور خارجه آمريكا در ماه مارس سال جاري ميلادي براي تحويل بيت‌الله يا ارائه اطلاعاتي كه به بازداشت او منجر شود 5 ميليون دالر جايزه تعيين كرد تا احتمال خيانت به او در درون قبيله‌اش را افزايش دهد.
هرچند هنوز هيچ‌كس به درستي نمي‌داند آمريكايي‌ها چطور از محل اتراق بيت‌الله اطلاع يافته بودند اما تا اين مقطع محتمل‌ترين گزينه كسب اطلاعات از رقباي او در درون قبيله‌اش است كه با مرگ او دو نشان را با يك تيز زدند؛ «هم جايزه 5 ميليون دالری را صاحب شدند و هم از شر سرسخت‌ترين جنگ‌سالار قبيله، محسود خلاصي يافتند.»
قيمت واقعي محسود با احتساب جايزه 600 هزار دلاري تعيين شده از سوي دولت پاكستان براي دستگيري او يا تحويل جسدش بيش از6/5 ميليون دالر بود كه رقمي وسوسه‌انگيز است.
پس از بيت‌الله
هنوز جسد بيت‌الله به خاك سپرده نشده بود كه جانشين‌هاي احتمالي او براي جدي گرفتن كنترل نظاميان تحت امرش به تكاپو افتادند.
قاري حسين، معاون بيت‌الله بخت اول بر عهده گرفتن سكان هدايت شاخه نظامي تحريك طالبان پاكستان است. علاوه بر او والي‌الرحمن، سخنگوي بيت‌الله و برادرانش حكيم‌الله و عظمت‌الله هم در صف جانشيني او قرار دارند.
اگر اين 4 نفر نتوانند بر سر جانشيني بيت‌الله به توافق برسند تصميم‌گيري به حبيب گل و فقيه محمد، از مولوي‌هاي محلي و اعضاي شوراي تحريك طالبان سپرده خواهد شد. ملاعمر، رهبر طالبان در صدر اين شورا قرار دارد كه دست بر قضا اين اواخر رابطه چندان خوبي با بيت‌الله نداشت و احتمالا از مرگ او چندان هم دلزده و عزادار نخواهد بود ؛

0 بازخورد به 'رقیب اصلیی بن لادن کشته شد'

ارسال یک نظر